Creators United

INSTITUUT + GEËNGAGEERD

In het scenario Creators United verbreedt de opvatting van wat journalistiek is en neemt de samenwerking tussen opleiders en bedrijven/organisaties toe. De focus ligt op het ontwikkelen van creatieve, ondernemende, geëngageerde mediaprofessionals. In dit scenario zijn het de opleidingsinstituten die samen met bedrijven het programma bepalen. De journalist ontwikkelt zich tot een mediaprofessional die in nauw contact staat met zijn publiek.

Het was jarenlang duidelijk dat de positie van de journalistiek veranderde. Een journalist kan niet zonder geëngageerd te zijn en samen te werken met anderen. Dit betreft zowel met het publiek als bedrijven, instellingen en aanverwante beroepen. 

Het bleek ook dat er vanuit de journalistiek een antwoord nodig was op de groeiende polarisatie in de maatschappij en het verminderde vertrouwen in de berichtgeving. In plaats van de schijn van objectiviteit en onafhankelijkheid te willen ophouden, bleek het logischer om samen op te trekken met publiek en bedrijven, zonder journalistieke normen en waarden uit het oog te verliezen. 

Bedrijven zagen ook in dat je geloofwaardiger bent als je in berichtgeving ruimte laat voor een kritisch geluid. Daarnaast had het publiek meer behoefte aan content die verder helpt in plaats van die waarvan journalisten menen dat ze goed is.  

Gemixte werkvloer

Logisch was dus dat deze samenwerking terug te zien was in de opleidingen. Hoe mooi was het toen het eerste gebouw geopend werd, waarin zowel een opleiding, redactie als meerdere bedrijven gevestigd waren. In een mix van gastcolleges over de journalistieke basis, direct producerend voor de journalistieke redactie, vanuit projecten waarbij er opdrachten gedaan worden voor allerlei verschillende bedrijven en organisaties, leren studenten om vernieuwende producties te maken die naadloos aansluiten bij de wensen van de doelgroep.  

Welke vooropleiding de student heeft als hij binnenkomt, doet er niet toe. Het gaat erom dat hij creatief en ondernemend leert denken, een journalistieke houding krijgt en goede producties gaat maken. Er zijn diverse instapniveaus, als je al verder bent met bepaalde vaardigheden kun je op een hoger niveau uitstromen. Zo kun je excelleren in bepaalde onderdelen. 

Samen met publiek

De basisvaardigheden zoals researchen, interviewen, producties maken blijven, maar daarnaast is er veel ruimte om te leren om samen te werken met het publiek. Dit zijn bijna antropologische vaardigheden als observeren, luisteren en vooral behoeftes inventariseren. Wat is het perspectief van het publiek? Hoe kan ik mensen een stem geven die normaal vooral negatief afgeschilderd worden? Hoe wil het publiek dat het nieuws gebracht wordt? Daarnaast zal hij verschillende community’s moeten onderscheiden en kennis moeten hebben van verdienmodellen in de journalistiek om deze community’s te kunnen bedienen. 

Technologie voor nieuwe kansen

Aangezien checkbots content razendsnel kunnen checken op betrouwbaarheid, kun je ook veel beter gebruik maken van de informatie die het publiek aanlevert. De checkbot gaat na wat de bron is, in hoeverre de informatie op andere plekken voorkomt, wie de afzender is, of ze vaker gebruikt is, etc. De journalist kan deze informatie vervolgens weer gebruiken voor berichten.

Via de AI-techniek van recommendation en dus op basis van data en interesses van de gebruiker stuurt een app vervolgens persoonlijke pushnotificaties aan kleine subdoelgroepen. Zo kun je ervoor zorgen dat het publiek heel gericht berichten ontvangt die passen bij de interesses. Om hier kritisch mee om te gaan en te kunnen monitoren, moet een journalist wel kennis hebben van kenmerken van doelgroepen en verspreiding van content. 

Wij willen dat iedereen kan excelleren op zijn manier

“Ik heb altijd gevonden dat er geen eenduidige opvatting van journalistiek zou moeten zijn. Want wie bepaalt de grens? Waarom, bijvoorbeeld, zou journalistiek alleen problemen aankaarten en niet kijken naar oplossingen? Wat is er mis met engagement? Ik zie het als mijn taak om studenten enerzijds journalistieke normen en waarden bij te brengen, maar altijd in het oog te houden voor wie je werkt. Je wil toch iets maken waar je publiek echt iets aan heeft? 

In de projecten die wij doen zorgen we ervoor dat elke student tot zijn recht komt – wat je achtergrond ook is. Immers iedereen heeft een talent. We hebben wel een vast programma maar daarbinnen kun je keuzes maken, al naar gelang het onderwerp waarin jij wil excelleren. Wil je je je skills om interactieve producties te bouwen naar een hoger niveau brengen? Dan sluit je je aan bij het betreffende team. Wil je diepgravende research kunnen doen? Dan kun je daarmee verder. 

Voor alle teams geldt dat er een uitgebreide mix aan toolboxen en begeleiders is om die skills naar een veel hoger level te krijgen. Tegelijkertijd leer je door veel samen te werken met allerlei verschillende professionals en veel contact te hebben met je publiek dezelfde taal spreken. Dat is cruciaal om te slagen in deze wereld.”

Ik maak wat jij wil. Als ik er zelf ook maar achter sta.

Ik volgde een brede media-opleiding om mijn eigen zaak op te zetten

“Ik maak producties met de journalistieke vaardigheden die ik heb en vanuit een nieuwsgierige en kritische houding. Dat neemt niet weg dat ik graag samenwerk, bijvoorbeeld met bedrijven en instellingen. Pas heb ik nog een prachtige augmented reality productie gemaakt samen met een ziekenhuis. Als je deze doorloopt kom je al allerlei mensen tegen. Elk van hen vertelt zijn eigen verhaal. Om dit te kunnen doen, volgde ik een brede media-opleiding waarin ik leerde op een ondernemende manier te werken als journalist. Ik leerde niet alleen de basis van de journalistiek, maar ook samenwerken met bedrijven om op journalistieke wijze hun boodschap over te brengen. Ik heb nu een eigen bedrijf met drie verschillende werknemers (vormgeving, ict, journalistiek) waarin ik voor allerlei soorten opdrachtgevers journalistieke producties maak. Onlangs nog heb ik voor Amnesty een onderzoeksjournalistieke klus gedaan naar schendingen van de mensenrechten voor de volgende Olympische spelen.”

Ik maak wat jij wil. Als ik er zelf ook maar achter sta.

nl_NLNL