Over dit onderzoek · Experts
Experts
Aan dit onderzoek hebben in totaal 50 verschillende experts deelgenomen. Allen werden geselecteerd op basis van hun positie op het snijvlak van journalistiek en onderwijs (zowel mbo, hbo als wo of professionalisering in de journalistiek), of op het gebied van onderwijsinnovatie.
Denk aan:
- hoofdredacteuren die ook lid zijn van de beroepenveldcommissie van een opleiding journalistiek
- docenten journalistiek/media
- directeuren/opleidingsmanagers/teamleiders op diverse journalistiekopleidingen
- curriculumontwerpers op journalistiek- en mediaopleidingen
- hoogleraren/onderzoekers journalistiek van diverse hogescholen en universiteiten
- coördinatoren van interne opleidingen van mediabedrijven
- journalisten en mediaprofessionals met eigen cursussen
- onderwijsinnovators vanuit diverse invalshoeken (filosofie, leven lang leren, e-learning)
Onder anderen de volgende experts namen in één of meerdere ronden deel aan dit onderzoek:
- Loeki Abram, opleidingsmanager Instituut voor Media, Hogeschool Utrecht
- Paul van der Bijl, docent Creative business, Hogeschool van Amsterdam
- Inge Blauw, programmamanager Onderwijsinnovatie en onderzoeker Hogeschool Utrecht
- Saskia de Boer, docent video en tv/documentaire; coördinator beroepsvoorbereidende stage, coach, Creative business, Hogeschool van Amsterdam
- Jan Bransen, hoogleraar Filosofie vd gedragswetenschappen en Academisch leider van het Teaching & Learning Centre Radboud Universiteit Nijmegen
- Bart Brouwers, hoogleraar Journalistiek Rijksuniversiteit Groningen, eigenaar Media52 BV, uitgever van Innovation Origins
- Marcel Broersma, hoogleraar Journalistieke Cultuur en Media, Rijksuniversiteit Groningen
- Hans de Clercq, directeur Instituut voor Media, Hogeschool Utrecht
- Yvonne Dankfort, manager NVJ Academy
- Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies, Universiteit van Amsterdam
- Barbara Devilee, impactcoördinator Vernieuwers opleiding Creative Business en Communicatie bij de Hogeschool van Amsterdam.
- Miranda van Dijk, opleidingsmanager Journalistiek, Hogeschool Windesheim
- Filip Dochy, hoogleraar Opleidingskunde en L & D in Organisaties, European Academy of Science – Academia Europaea. TOP 1% scientist, the Universal Scientific Education and Research Network USERN
- Sabine Donker, programmaleider journalistiek & coördinator post-hbo onderwijs Instituut voor Media & Communicatie, Hogeschool Utrecht
- Nico Drok, lector Media & Civil Society, Hogeschool Windesheim, Counsellor European Journalism Training Association, Vice Chair World Journalism Education Council
- Tessa Franssen, projectleider BNNVARA Academy
- Fred Gaasendam, programma-manager ICT en innovatie in het onderwijs, Technische Universiteit Eindhoven
- Marcel Gelauff, hoofdredacteur NOS Nieuws, lid Beroepenveldcommissie School voor Journalistiek, Hogeschool Utrecht
- Karlijn Goossen, Hoofd Contentmaker Journalistiek, Radio 2-5 en podcasten bij de EO en freelance adviseur bij oade NVJ (lid Beleidsteam Vakontwikkeling), Fonds BJP (commissielid Beurs Expertisebevordering), Vrouw & Media (coaching mentoren mentoraatsprogramma)
- Harmen Groenhart, Onderwijsmanager, Fontys Tilburg Journalistiek
- Mar Irrgang, docent journalistiek Fontys Tilburg Journalistiek
- Marcel de Leeuwe, onafhankelijk e-Learning specialist, Leerbeleving B.V.
- Addie de Moor, docent journalistiek schrijven, wetenschapsjournalistiek, eindredacteur, Universiteit Leiden en Universiteit van Amsterdam
- Chhetri Ober, onderwijskundige en directeur Academie Werkend Leren
- Frans van Oostrom, curriculumcoördinator Nimeto Utrecht (creatieve opleidingen: Ruimtelijke Vormgeving, Media & Communicatie, Sign & Wayfinding)
- Kees Pijnappels, hoofdredacteur Advocatenblad en lid werkveldcommissie Fontys Hogeschool Journalistiek
- Rennie Rijpma, hoofdredacteur AD en lid beroepenveldcommissie School voor Journalistiek, Hogeschool Utrecht
- Dolf Rogmans, manager Vakontwikkeling NVJ en lid beroepenveldcommissie School voor Journalistiek, Hogeschool Utrecht
- Douwe Schaaf, docent journalistiek Christelijke Hogeschool Ede
- Joska Spruyt, trainer transformationeel onderwijsontwerp en -facilitatie en directeur Challenge Academy
- Carien J. Touwen, senior docent journalistiek en adviseur onderwijskwaliteit, School voor Journalistiek, Hogeschool Utrecht, bestuurslid European Journalism Training Association
- Carolien Vader, directeur Bladendokter
- Arnold Vonk, manager ANP Expert Support
- Laurens Vreekamp, auteur The Art of AI
- Arjan van Vugt, directeur opleidingen sector Economie, Christelijke Hogeschool Ede
- Arne van der Wal, co-founder, lid directie en co-hoofdredacteur van FTM.nl en lid werkveldaviesraad opleiding Journalistiek, Hogeschool Windesheim
- Marloes Wevers, docent praktijkgericht onderzoek, opleiding Journalistiek, Hogeschool Windesheim
- Vivian Wigchert-Boom, onderwijskundig adviseur, Rijn IJssel
- Ilya Zitter, lector Leeromgevingen in het beroepsonderwijs, lectoraat Beroepsonderwijs, Hogeschool Utrecht
- Gerrie Zwartjes, directeur Fontys Hogeschool Journalistiek
- Lambert Smit, teamleider Landstede mbo